december, 2015

now browsing by month

 

Reparatie blog deel 4a: Harrie’s arcade monitor.

Okee dan. Ik had al gemeld dat ik de flyback van mijn monitor had vervangen. Dit heeft helaas niet geleid tot een positief resultaat. Met de handen in mijn haren heb ik maar contact gezocht met Patrick van Starjet services. Starjet repareert flipperkasten, arcadekasten en nog veel meer, en Patrick heeft wel de ervaring die ik nog mis. Begrijp me goed, ik kan me heel erg goed helpen, maar voor monitoren schrik ik nog wel eens terug. Het zijn de hoge spanningen die me nogal nerveus maken eerlijk gezegd.

Maar goed, ik dwaal af. Met Patrick afgesproken dat ik het chassis naar hem mocht sturen. Op het werk een doosje geregeld en het chassis lag al klaar op de werkbank. Het enige wat ik nog wilde doen is een aantal zaken doormeten want ik heb in een heel ver verleden al eens een (naar het blijkt toch weer dezelfde) fout gemaakt. Ik had dus al een voorgevoel. Anyway, even een stukje schema en een stukje theorie:

Het schema is via de volgende link te vinden:?Intervideo monitor.

Dit deel van het schema is belangrijk voor deze post:

www_andysarcade_de_data_coinop_videogames_raster_monitors_intervideo_intervideo_vp_series_pdf

Q3 is de HOT (Horizontal Output Transistor). Deze stuurt de flyback aan, zonder deze transistor heb je dus geen hoge spanning op je buis staan. Q3 was sowieso defect toen ik aan deze reparatie begon, dus die had ik al vervangen. Nu komt de grap: uit het schema is te halen dat de emitter van Q3 aan massa hangt. Q3 is gemonteerd tegen een koelplaat die ook aan massa hangt. De achterkant van de transistor is van metaal om de warmte te geleiden naar een koellichaam. Waarschijnlijk (ik kan het niet meer controleren omdat ik de oude transistor al heb weggegooid) was die metalen achterkant van de oude transistor intern verbonden met de emitter waardoor deze koud tegen het koellichaam gemonteerd kon worden. Van de nieuwe transistor is de basis verbonden met de metalen achterkant van de transistor en omdat ik deze nieuwe transistor koud op het koellichaam gemonteerd had ging dit dus niet werken omdat de basis naar massa werd kortgesloten. Op zich niet zo’n ramp voor de rest van het circuit omdat er een transformator voor zit maar natuurlijk funest voor de aansturing van de lijntrafo. Een mica plaatje en wat koelpasta verder en het probleem was opgelost. De vraag is natuurlijk of de lijntrafo dan ook daadwerkelijk defect was maar dat zal ik wellicht nooit gaan weten. De nieuwe zit mooi op zijn plekje, geen zin om de oude er nog uit te solderen.

Case closed. Klant happy!

Restauratie Fire! Aflevering: het lampenbord.

Hoe krijg je het voor elkaar. Een Fire zonder vuurschade, maar met waterschade. Ik ben maar eens begonnen met het lampenbord, en dan bedoel ik dat bord dat achter de translite verscholen zit. Alle scharnieren hebben roest, alle lamphouders hebben roest, alle nietjes die de lamphouders vasthouden hebben roest. Het lampenbord zelf: nee, geen roest, want dat is van hout. Okee, plan van aanpak: alle lamphouders los, nietjes weg, alles lossolderen, dremelen, tumblen en waar nodig vervangen. En dat is dus inmiddels ook gebeurd. Lampenbord is gespoten (eerst schuren, een laag primer en dan een aantal lagen witte spuitlak). Dat ziet er alweer een heel stuk beter uit. Foto’s van de ellende waarmee ik gestart ben:

IMG_9804IMG_9798IMG_9807

Reparatie blog deel 5: Ed’s audioboard

Klant: Ed

Kast: Williams Taxi

Klacht: geen achtergrond geluid en sommige geluidseffecten niet aanwezig.

Ja ja mensen, Edje had een Taxi gekocht met nogal wat issues. Een daarvan was de melding dat er geen achtergrond geluid was en sommige geluidseffecten zijn ook niet aanwezig.

Mijn eerste actie is altijd het controleren van de eproms, dus zip’s downloaden van IPDB en vergelijken. Dit was in orde. Jammer, want dit is een quick win. Gelukkig ben ik recentelijk in het bezit gekomen van een setje bordjes uit een police force, redelijk compatible met de taxi. Dus, eproms omwisselen tussen de bordjes. Het police force bordje met de taxi eproms gaf een vreselijk geluid, squawk of zoiets noemen ze dat. Het Taxi bordje met police force eproms gaf wel een goed geluid. Police force geluid, maar dat is logisch. Dus wellicht toch de eproms??? Dus, nieuw setje eproms gebakken, die in het Taxi bordje gemikt en werken!!! Normaal geluid, gezellige muziek.

Ed kan een gelukkig mens worden denk ik zo. Vanavond worden de bordjes opgehaald en zal ik in de komende dagen wel weten te melden of dit het issue heeft opgelost.

Conclusie: Audio bord, MPU bord, displays allemaal defect. MPU en display dankzij die losgeschoten draadbrug, audio bord dankzij defecte eproms.

** Edit **

Vandaag terugkoppeling gehad van Ed. Alles werkt weer! Het was een redelijk lang traject, ik heb Ed en zijn vrouw een aantal malen de hand mogen schudden maar gelukkig met een positief resultaat. Ed, veel plezier van je Taxi!

Reparatieblog deel 1a: Ed’s MPU board

Klant: Ed

Kast: Taxi

Klacht: na de vorige reparatie werken een aantal spoelen niet en een aantal lampen. Ook is er geen geluid.

Eerlijk is eerlijk, ik wist dat ik het bordje nog eens terug zou zien omdat ik niet alles goed heb kunnen testen. Wat ik niet wist is dat ik een belangrijk deel over het hoofd had gezien. Oke, beschrijving van de klacht: popbumper doen het niet, slingshots doen het niet, flippers doen het niet en 1 van de delen van de lampenmatrix doet het niet. Nu bleek dat een deel van het blanking circuit ook nog defect was, en wel het deel dat het relay aanstuurt op het MPU board. Laat dat deel nu ook nog verantwoordelijk zijn voor de popbumbers en slingshots. Zie schema:

Taxi001

Dus, U50 en U56 vervangen. Verder was U10 (another PIA!) ook nog defect. Problem solved. Ik heb het bordje nog maar even in mijn Whirlwind gehangen en zo te zien werkt alles. (Ik heb echter wel 2 leds defect in mijn WW, maar dat is dan ook alweer opgelost).

Case closed…. hopelijk.